Jaka jest klasyfikacja i parametry techniczne żurawi samojezdnych?
Żurawie samojezdne, jak sama nazwa wskazuje, to typ mobilnych urządzeń dźwigowych, które mogą samodzielnie pokonywać różne dystanse. Ich konstrukcję tworzą dźwignice zainstalowane na podwoziach specjalistycznych samochodów ciężarowych. Takie pojazdy najszerzej wykorzystuje się do licznych prac budowlanych, remontowych oraz montażowych. Niemniej mogą też znajdować zastosowania specjalne np. przy pracach przeładunkowych.
Klasyfikacja żurawi samojezdnych
Wszechstronność zastosowań żurawi samojezdnych w dużym stopniu wynika z ich różnorodności. Obecnie na rynku znaleźć można co najmniej kilka typów tego rodzaju pojazdów. Podział obejmuje m.in.:
- typ podwozia
W tym przypadku wyróżnia się żurawie samochodowe, terenowe kołowe, jezdniowo-terenowe oraz gąsienicowe. Każdy z nich przystosowany jest do użytku w innych warunkach. Przykładowo żurawie samochodowe sprawdzą się na trasach miejskich, z kolei jezdniowo-terenowe zdają egzamin na wymagającym, grząskim terenie.
- rodzaj zastosowanego napędu
Podział ze względu na rodzaj zastosowanego napędu wyodrębnia żurawie z napędem spalinowo-elektrycznym, spalinowo-mechanicznym lub spalinowo-hydraulicznym.
Parametry techniczne żurawi samojezdnych
Zakup lub np. wynajem podnośników w Dąbrowie Górniczej nie ogranicza się wyłącznie do wyboru odpowiedniego typu maszyny. Duże znaczenie mają też ich poszczególne parametry techniczne. Zalicza się do nich:
- maksymalny udźwig żurawia,
- moment udźwigu (inaczej ciężar ładunku zawieszonego na danym udźwigu),
- wysięg,
- wysokość podnoszenia,
- głębokość opuszczania,
- kąt obrotu,
- prędkość ruchów roboczych,
- masę żurawia,
- zdolność do pokonywania wzniesień.
Każdy z tych parametrów technicznych ma istotny wpływ na przeznaczenie żurawi i możliwości ich bezpiecznego wykorzystania w konkretnych przypadkach.